Wat zijn chemtrails? Wordt de mensheid bedreigd?

Op heldere dagen zie je dikwijls vliegtuigstrepen in de lucht. De warme lucht van de vliegtuigmotoren bevat heel wat waterdamp. In de koude bovenlucht (typisch min 40 graden Celsius) zal de waterdamp condenseren. De ijskristallen vormen lange strepen aan de hemel: vliegtuigstrepen of contrails. Contrails is een samentrekking van de Engelse woorden condensation en trails. In sommige omstandigheden kunnen die contrails lang blijven bestaan (meer dan 24 uur) en lijkt de hemel bezaaid met vliegtuigstrepen.


Tot daar de theorie. Via internet wordt de laatste jaren verkondigd dat die vliegtuigstrepen niet zo onschuldig zijn als ze eruitzien. Men beweert dat sommige contrails ook allerlei gifstoffen, bedwelmende stoffen en virussen bevatten en dat deze gesproeid worden door militaire "tanker"-toestellen, door gespecialiseerde privémaatschappijen (bv. Evergreen in de USA) of door burgerluchtvaartuigen (bv. Ryan Air). Er zouden dus op wereldwijde schaal chemicaliën worden gesproeid vanuit vliegtuigen om de mensen te vergiftigen/rustig te houden/ziek te maken, vandaar de naam chemtrails.


Het lijkt te gek voor woorden, maar de aanhangers van de chemtrail-theorie zijn erg overtuigd van hun gelijk. De wetenschappelijke wereld volgt hen daarin niet. Zowel het KMI in Ukkel als het Nederlandse KNMI (De Bilt) worden voortdurend bestookt met mails om "de waarheid te vertellen". Tja...


Mij lijkt het alvast een zeer twijfelachtige (zeg maar ridicule) theorie. De lucht op grote hoogte mengt immers niet zo goed met de lucht helemaal onderaan in de atmosfeer. Het sproeien van stoffen op een hoogte tussen 8 en 12 km is dus een weinig doeltreffende methode om de mensheid in slaap te wiegen. Als de overheid ons echt wil vergiftigen, zouden ze veel beter de lucht in metrostations besmetten. Dat hebben alvast sommige terroristen goed begrepen.


Natuurlijk produceren vliegtuigmotoren (net zoals alle verbrandingsmotoren) een heleboel vervuilende stoffen. De koolstofdioxide-problematiek is bekend... om nog maar te zwijgen over het fijne stof in de atmosfeer. Maar die stoffen worden niet stiekem in de atmosfeer geloosd. We doen het trouwens allemaal als we de auto starten. Auto's en vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor ongeveer 20% van de totale uitstoot aan broeikasgassen in de atmosfeer. Alle vliegtuigen samen nemen wereldwijd ongeveer 3% van het broeikastotaal voor hun rekening. Veel meer vervuilende stoffen worden dus op grondniveau geproduceerd! Misschien eens nadenken over je mobiliteit?


Een zeer goede site over al de heisa rond chemtrails en samenzweringstheorieën vind je hier. Meer kritische artikels vind je hier en hier. Een eenvoudige, leuke uitleg vind je hier.


Van de Vlaamse MilieuMaatschappij kreeg ik volgend bericht:

De VMM meet zware metalen in zwevend en neervallend stof. Deze metingen zijn geconcentreerd rond potentiële verontreinigingsbronnen (ferro en non-ferro metalen industrie) en in het kader daarvan voeren wij ook achtergrondmetingen uit op niet of weinig door zware metalen vervuilde locaties.

In de loop der jaren zijn ons daarbij geen merkwaardige of onverklaarbare concentraties of evoluties opgevallen. De meetresultaten duiden op een link met industriële bronnen. Met uitzondering van enkele hotspots, worden de EU-grenswaarden gerespecteerd.

In het project Chemische karakterisatie (Chemkar) van fijn stof werd onder meer aluminium en magnesium gemeten. Ook hier is in het jaarverloop van de 6 stations niks opmerkelijks te zien. De resultaten van de verschillende meetnetten en het Chemkar-project worden ter beschikking gesteld op www.vmm.be.



Zo hoor je het ook nog eens van iemand anders.


En ten slotte: het Vlaamse Milieurapport MIRA kan je jaarlijks integraal nalezen. Van samenzweringen is geen sprake.



Nog andere vragen?
Statistieken:
Online: 33
Vandaag: 1.068
Laatste week: 9.336
Pagina's: 38.635.478
sinds 15 aug 2010