Deze pagina dateert van een tijd dat je nog in Flash kon programmeren. Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk.
Gelukkig blijft 𝝅 wél bestaan.
Er bestaan heel wonderlijke manieren om het getal
𝝅 te bepalen. Georges
Louis Leclerc Comte de Buffon (1707-1788) experimenteerde met
naalden.. Hij liet een naald met lengte L willekeurig vallen op een
reeks evenwijdige lijnen met onderlinge afstand L. De naald kan dan
al dan niet een lijn kruisen (een "hit"). De verhouding tussen "hits"
en het totaal aantal gegooide naalden bepaalt 𝝅.
(Dat lijkt ongelooflijk en dus heb ik het hier geprogrammeerd. Probeer
eerst de trage versie om je er van te overtuigen dat het werkt.
Aangezien het een flash-applicatie is, werkt het enkel op PC en MAC. Niet op je smartphone.)
Er bestaan op het internet meer dergelijke programma's (sommige nog sneller
dan het mijne). Maar dit is toch wel heel leuk. Bemerk hoe lang het duurt eer
𝝅 goed benaderd wordt. En zelfs als je meer dan één miljard naalden laat vallen,
is de convergentie nogal laag. Eén van de redenen daarvoor is dat de
computer
de naald willekeurig moet gooien. En een computer kan nu eenmaal niet goed overweg
met het begrip "willekeurigheid".
De beste manier om te garanderen dat een reeks
getallen totaal willekeurig
is (zonder herhalingspatronen), is gebruik te maken van een willekeurig aantal
opeenvolgende decimalen van 𝝅. En daarmee zijn we weer bij ons uitgangspunt.
Op 14 maart 2015 organiseerde ik een groot 𝝅-experiment met de naalden van Buffon.
De resultaten vind je hier.