Maximum 90 km/h
Al jaren pleit ik voor de invoering van een maximumsnelheid van 90 km/h. Minder
verkeersslachtoffers. Minder vervuiling. Minder stress. Sneller op je werk tijdens spitsuren. Veel goedkoper. Veel stiller. Beter voor je motor. Minder
fijn stof. Minder stikstofdepositie. Een lager verbruik. Het is geen toeval dat bij blokrijden een snelheid van 90 km/h wordt gehanteerd. Zo kan je het grootst aantal voertuigen veilig van punt A naar
punt B brengen.
Maximaal 90 km/h: het is een maatregel die weinig kost en die verhoudingsgewijs heel veel opbrengt. Als we het grootste geluk voor het grootste getal
willen nastreven, maken we het leven veel aangenamer door niet sneller te rijden dan 90 km/h. Aangenamer voor onszelf, voor onze kinderen, voor het
milieu en voor onze portemonnee.
Geruime tijd ijverde ik voor een snelheidsbeperking op de Brusselse grote ring. Overal op- en afritten, onverwachte bochten,
asverschuivingen, je kwam echt ogen tekort. En kijk: vanaf september 2020 is er een snelheidsbeperking tot 100 km/h.
Ik begrijp niet waarom men maar begint te verbaliseren bij snelheden die ver boven het toegestane maximum liggen. Echt een Belgische situatie:
"Je mag niet sneller dan 120 km/h op de autosnelweg, maar we vertellen aan iedereen dat we je pas zullen bestraffen als je meer dan 126 km/h rijdt.
Of 130 km/h. Of 134 km/h." Wie houdt men hier voor de gek?
Rekeningrijden lijkt mij een evidentie. Nu is het systeem heel oneerlijk: of je nu 1.000 of 50.000 km per jaar rijdt, je betaalt hetzelfde bedrag aan
verkeersbelasting. Terwijl de veelrijders veel meer verantwoordelijk zijn voor milieu- en fileproblemen.
Wie weinig kilometers doet, betaalt verhoudingsgewijs veel meer aan de jaarlijkse verkeersbelasting.
In België betalen we mensen met auto's en brandstof: de bedrijfswagen of salariswagens. Geen wonder dat onze
wegen dichtslibben en dat de files langer worden. Dit is dweilen met de kraan open.
Jammer genoeg delen de meeste mensen mijn mening niet. Iedereen weet nochtans dat het niet zo goed gaat met de
aarde en dat we dringend ingrijpende
milieumaatregelen moeten nemen. Maar als het er op aan komt, wijst men met een beschuldigende vinger naar de ander en blijft men steevast verder
vervuilen.
Op de meeste ringwegen in grote Europese steden mag je maar 90 km/h of 100 km/h rijden.
In november 2019 besliste de Nederlandse regering dat er overdag niet sneller mag worden gereden dan 100 km/h. Op die manier wordt de stikstofdepositie verminderd.
Eén op de drie Vlamingen neemt de auto voor een afstand van
minder dan één kilometer, parkeerproblemen of niet.
We hebben nog een lange weg af te leggen. Maar er zijn toch ook lichtpunten. Met een elektrische auto wordt je actieradius veel groter als je op de snelweg
niet sneller rijdt dan 90 km/h. Interessant is ook
dit burgerinitiatief.
Statistieken:
Online: 36
Vandaag: 732
Laatste week: 7.345
Pagina's: 40.717.661
sinds 15 aug 2010