Waarom zijn ijsbergen zo gevaarlijk voor de scheepvaart?
IJs drijft op
water. De dichtheid van ijs bedraagt immers 920 kg/m³. Voor zeewater is
dat 1025 kg/m³. Maar het grootste deel van een ijsberg bevindt zich nog altijd onder de waterspiegel. Het gaat om ongeveer 90 procent van het volume
van de ijsberg.
Een ijsberg heeft al gauw een hoogte van 50 m of meer. Een groot gevaarte dus. Maar wat zich onder water bevindt, zien we niet. Onder water kan de
ijsberg een veel grotere basis hebben.
En dus blijven schepen altijd veilig uit de buurt van een grote ijsberg. We willen niet meer meemaken wat de
Titanic in 1912 overkwam
De ramp met de Titanic zou volgens astronomen indirect ook te maken kunnen hebben met de
maan. Drie maanden voor de ramp, op 4 januari 1912, was het
volle maan, en
die volle maan
stond heel dicht bij de aarde.
De kortste afstand bedroeg 356.375 km. Daardoor waren de
getijdenkrachten
maximaal. Als gevolg daarvan zouden heel wat
ijsbergen die "gestrand" waren in de ondiepe kustwateren van Labrador en Newfoundland opnieuw op drift zijn geraakt.
Dat zou de reden zijn geweest waarom er op die noodlottige 14 april 1912 zoveel ijsbergen waren op de route van de Titanic.
Een andere theorie voor het zinken van de Titanic is die van de
abnormale refractie, in radarmiddens ook wel
abnormale propagatie
genoemd.
Dat veroorzaakt vreemde luchtspiegelingen. In sommige gevallen komt de horizon veel dichterbij te liggen. Je kan dan dus veel minder ver kijken.
Het zou kunnen verklaren waarom men de ijsberg niet heeft zien aankomen. Het zou ook
de reden zijn waarom de vuurpijlen afgeschoten door de Titanic niet werden gezien door schepen die nochtans vlakbij waren.
Nog andere vragen?
Statistieken:
Online: 33
Vandaag: 388
Laatste week: 8.083
Pagina's: 40.727.366
sinds 15 aug 2010