Wat is luchtledig? Hoe luchtledig is het in de ruimte? Ondervindt het ISS nog luchtweerstand?
De aarde is omringd door een dampkring, een dunne pel gassen van enkele tientallen kilometer dik. Die dampkring of atmosfeer is het dikst onderaan: daar
is de luchtdruk dus het grootst. Hoe hoger je gaat, hoe ijler de lucht. Die ijle lucht is in feite het begin van luchtledigheid. Het gaat dus heel
geleidelijk.
Op een hoogte van 10 km is de
luchtdruk
nog maar één vierde van de luchtdruk op zeeniveau. Dat is trouwens één van de redenen waarom vliegtuigen zo
hoog vliegen: er is daar boven immers minder luchtweerstand.
Op een hoogte van 500 km boven het aardoppervlak is de luchtweerstand nog nauwelijks voelbaar. Raketten die die hoogte bereiken, blijven dus heel lang
rond de aarde draaien. Op die hoogte is de luchtdruk nog ongeveer 1/1.000.000.000 (één miljardste) van de luchtdruk op aarde.
Het ruimtestation ISS draait op een hoogte van ongeveer 410 km rond de aarde. De luchtweerstand is er dus heel klein, maar zelfs dat kleine beetje
zorgt er voor dat ISS heel langzaam terugvalt naar de aarde (ongeveer 1 km per maand - afhankelijk van de zonne-activiteit).
En dus moet het
ruimtestation af en toe in wat hogere baan
gebracht worden. Dat gebeurt o.a. als de Europese vrachtcargo ATV is aangemeerd. Zoals je in het Youtube-filmpje kan zien,
zorgt dat voor spectaculaire beelden!
Zelfs in de interstellaire ruimte (de ruimte tussen de sterren) zijn er altijd
wel wat atomaire deeltjes aanwezig. Het absolute vacuüm bestaat dus niet.
Maar dat is ook niet nodig. Hier op aarde kunnen we met speciale toestellen al
een grote mate van luchtledigheid bekomen. En dat heeft ongelooflijk veel toepassingen:
in de scheikunde, de elektronica, de optica, de voedselindustrie, enzovoort.